etusivulle


Opintomatkat 2024 Norja (residenssi, KHMessen, Ålvik) 2023 Japani (residenssi, Saruya AiR, Fujiyoshida) 2023 Sveitsi (maataidetapahtuma, kunstluft, Conters in Prättigau) 2022 Italia (residenssi, Matera residenza Centro culturale Finlandese) 2022 Unkari (residenssi, Valóság/FinnAgora, Budapest) 2022 Kreikka (residenssi, Koroneos-talo, Suomen Ateenan-instituutti) 2021 Sveitsi (taiteilijaresidenssi, Kloster Dornach) 2021 Italia (tutkijaresidenssi, Villa Lante, Suomen Rooman-instituutti) 2019 Lappi (symposiumi, Arctic Art Week, Kakslauttanen) 2018 Espanja (residenssi, AFA Centre, Madrid) 2017 Sveitsi (vierasateljee, Open Spaces, Feutersoey) 2016 Italia (residenssi, Wassard Elea, Ascea) 2015 Indonesia (taiteilijaresidenssi Lodtunduhissa, Balilla) 2014 Senegal (Waaw-taiteilijaresidenssi, Saint-Louis) 2013 Saksa (Pirkanmaan taidetoimikunnan Berliinin residenssi) 2012 Tasmania (Launcestonin kaupungin taiteilijaresidenssi) 2012 Skotlanti (Hämeen taidetoimikunnan vierasasunto Edinburghissä) 2011 Australia (vierasateljee, Vancouver Arts Centre, Albany) 2010 Australia (vierasateljee, Artsource, Fremantle) 2008 Islanti (residenssi, Nes, Skagaströnd) 2008 Espanja (Kaakkois-Suomen taidetoimikunnan vierasasunto Barcelonassa) 2007 Islanti (residenssi, Skriduklaustur) 2007 Australia (vierasateljee, Bundanon Trust, North Nowra) 2006 Tšekki (Uudenmaan taidetoimikunnan Prahan residenssi) 2005 Itävalta (residenssi, Galerie Stadtpark TOP 24, Krems) 2004 Saksa (Uudenmaan taidetoimikunnan Berliinin residenssi) 2003 Alankomaat (vierasateljee, Stichting B.a.d, Rotterdam) 2001 Espanja (vierasateljee, Fundación Valparaíso, Mojácar) 1999 Portugali (vierasateljee, Palácio dos Coruchéus, Lissabon) 1999 Ruotsi (suomalais-ruotsalaisen kulttuurirahaston oleskelustipendi, Tukholma) 1996 Gröönlanti (vierasateljee, Pohjoismainen nykytaiteen instituutti NIFCA, Qaqortoq) 1994 Tanska (vierasateljee, Kulturfabrikken, Kööpenhamina) 1992 Argentiina, Chile, Bolivia, Peru 1991 Intia (kulttuurivaihto, CIMO) 1987 Yhdysvallat 1986 Portugali (työharjoittelu, IAESTE) 1985 Puola (yhteistyöprojekti, Taideteollinen korkeakoulu - Krakovan taideakatemia)




Senegal

Sain mahdollisuuden viettää tammikuun mainiossa
Waaw-residenssissä, Saint-Louis'ssa.

Tein siellä pienen aurinkoenergialla toimivan teoksen.
Teos on kaksi vastakkaisiin suuntiin liikkuvaa valonsädettä.
Valo on auringosta ja valon säteiden liike on auringon liikettä.
Säteet kohtaavat päivittäin Waaw:n sisäänkäynnin vastaisella seinällä.

Teoksen paljastustilaisuus vähän ennen hoo-hetkeä.


Jox daje ci jantu xaaju-bëccëg bi
(Rendez-vous vers le midi solaire)
eli suomeksi suunnilleen:
"Tapaaminen niillä main, kun aurinko on korkeimmillaan"




Peilit, joista auringon valo heijastuu seinälle.

Katso nopeutettu video liikkuvista valonsäteistä.

Noin tunti valojen liikettä on typistynyt 15 sekuntiin.



Valonsäteet eivät kohtaa joka päivä samaan kellonaikaan.
Auringon mukainen keskipäivä siirtyilee pitkin vuotta.
Tutustu ilmiöön lähemmin wikipediassa englanniksi.


Opiskelin Waaw:ssa myös ranskaa, rummutusta ja tanssia.
Kielikurssin lopussa kirjoitimme aiheesta:
Kerro, mitä opit ja löysit Senegalissa ja Saint-Louiksessa
Minä kirjoitin näin:

Racontez ce que vous avez appris et découvert au Sénegal plus particulierement á Saint-Louis

Au Senegal j'ai rencontré une culture trés differente que ce que je suis m'habitué à.
La religion est une partie visible de la vie de peuple,
quand même ils ne sont pas des musulmans extrémes.
Plusiers fois et tous les jours on entend les appels pour prier.

La religion a une grande influence sur la maniére de pensée:
combien on peut agir des choses propres,
comment on se comporte dans les places publiques
et combien on respecte les places communes.

J'ai compris qu'une très grand partie de gens ne veulent pas espérer
ou rêver parce que ils pensent que espoirs ne se réaliseront pas.
Tout bonne que vient, vient seulement si Dieu veut.
L'avenir est dehors de influence de l'homme.
Cette mentalité doit être un grand obstacle contre développement.

Dans les places publics on se comporte bien à l'egard des autres,
on s'habille élégamment et on salue poliment aussi avec les inconnus.
Mais on ne respecte pas la place même.
On ne pense pas que le place publique est "la nôtre" ou pour nous.
On considére comme ce n'est appartient à personne.
Seulement les territoires des familles sont respectés et sont nettoyés - dans la rue.

Voilà, expression amicale dans environs malpropres.