etusivulle


Opintomatkat 2017 Sveitsi (vierasateljee, Open Spaces, Feutersoey) 2016 Italia (residenssi, Wassard Elea, Ascea) 2015 Indonesia (taiteilijaresidenssi Lodtunduhissa, Balilla) 2014 Senegal (Waaw-taiteilijaresidenssi, Saint-Louis) 2013 Saksa (Pirkanmaan taidetoimikunnan Berliinin residenssi) 2012 Tasmania (Launcestonin kaupungin taiteilijaresidenssi) 2012 Skotlanti (Hämeen taidetoimikunnan vierasasunto Edinburghissä) 2011 Australia (vierasateljee, Vancouver Arts Centre, Albany) 2010 Australia (vierasateljee, Artsource, Fremantle) 2008 Islanti (residenssi, Nes, Skagaströnd) 2008 Espanja (Kaakkois-Suomen taidetoimikunnan vierasasunto Barcelonassa) 2007 Islanti (residenssi, Skriduklaustur) 2007 Australia (vierasateljee, Bundanon Trust, North Nowra) 2006 Tšekki (Uudenmaan taidetoimikunnan Prahan residenssi) 2005 Itävalta (residenssi, Galerie Stadtpark TOP 24, Krems) 2004 Saksa (Uudenmaan taidetoimikunnan Berliinin residenssi) 2003 Alankomaat (vierasateljee, Stichting B.a.d, Rotterdam) 2001 Espanja (vierasateljee, Fundación Valparaíso, Mojácar) 1999 Portugali (vierasateljee, Palácio dos Coruchéus, Lissabon) 1999 Ruotsi (suomalais-ruotsalaisen kulttuurirahaston oleskelustipendi, Tukholma) 1996 Grönlanti (vierasateljee, Pohjoismainen nykytaiteen instituutti NIFCA, Qaqortoq) 1994 Tanska (vierasateljee, Kulturfabrikken, Kööpenhamina) 1992 Argentiina, Chile, Bolivia, Peru 1991 Intia (kulttuurivaihto, CIMO) 1987 Yhdysvallat 1986 Portugali (työharjoittelu, IAESTE) 1985 Puola (yhteistyöprojekti, Taideteollinen korkeakoulu - Krakovan taideakatemia)




Australia

Australiassa käytössäni oli Bundanon Trustin syrjäinen vierasateljee.
Jos haluat katsoa kuvia Bundanonista, klikkaa tästä.

Siellä keskityin maalaamaan menetelmällä, jolla saan maalukseen mielenkiintoisen pintarakenteen.
Menetelmäni on johdannainen lapsuudessa kielletystä maalisekoituksesta.
Kun meillä lapsena oli maalattava vaikkapa seinää tai mäkiauto, aina muistutettiin, että vesi- ja tärpättiohenteisia maaleja ei koskaan saa sekoittaa keskenään.
Kiusaus kasvoi kuitenkin suureksi. Niinpä eräänä päivänä toistakymmentä vuotta sitten tein tuon kielletyn sekoituksen.



Et voi koskaan tietää kaikkea mistään, akryyli ja alkydimaali kankaalla, 45 x 195 ja 18 x 19 cm

Tämä kaksiosainen maalaus julistaa tietojemme rajallisuutta.
Läheltä näemme tarkasti, mutta vain osan, kaukaa paljon, mutta epätarkasti. Ja entä kohteen takapuoli?
Kun teemme päätöksiä tai tuomioita, tulisi meidän muistaa tietojemme puutteellisuus.

Säätiön tiluksilla laiduntava Brangus-lihakarja avasi silmäni näkemään kykyjeni rajallisuuden.
Suunnitelmani oli tehdä matala maisemamaalaus.
Koska nauta ei ole kovin matala, ongelma oli saada läheinen lehmä mahtumaan kuvaan.
Kysyin itseltäni, kuinka paljon sitten maisemasta voi maalata.
Kokonaan sitä ei voi koskaan maalata! Olemme rajoittuneita kaikessa muussakin.

Teos on sijoitettu Helsingin kaupungin Opetusviraston mediakeskuksen aulaan, Mäkelänkatu 84



Bundanonissa pohdin myös, miksi teen taidetta. Pystynkö edes vaikuttamaan tekemisiini?
Pohdinnat johtivat näihin maalauksiin.






noin 50 x 80 cm kukin


Ensin maalasin tärpättiohenteisella alkydimaalilla pisteitä.
Sitten vedin leveällä pensselillä kaiken päälle vesiohenteisella akryylillä tumman maalikerroksen.
Tällä tavoin annoin teoksille tehtävän: Toteuttakaa kuva tähtitaivaasta!

Käyttämäni maalit hylkivät toisiaan märkinä. Niinpä vaaleita tähtiä alkoi pian tunkeutua mustan taivaan läpi näkyviin.
Teos ryhtyi toteuttamaan tehtäväänsä eli luomaan haluttua kuvaa.
"Pystynkö vaikuttamaan tekemisiini?" ne olisivat voineet kysyä, kun luominen tapahtui niille.
Valmiissa maalauksissa on herkullinen ristiriita: vaikka niiden toiminta oli itsenäistä ja ne pääsivät ainutlaatuiseen lopputulokseen,
olivat ne kykenemättömiä vaikuttamaan tapahtumien kulkuun.

Jalostin myös näissä teoksissa käyttämäni menetelmän lapsuudessani kielletystä maalisekoituksesta.
Ilman kieltoja en olisi koskaan päätynyt tähän. Olivatko kiellot houkutus, jota seurasin tahdottomana?


lisäys 2010
Vierasateljeen muovituolista huomasin innoittavan tekstin.
Mieleeni tuli René Magritten "Tämä ei ole piippu" -teos.
("Tämä on tuoli, ja vain tuoli...")
Jäin myös mietimään, mihin tarvitaan kaikkia ohjeita ja kuka niitä laatii.
Piirsin tuolin ja kopioin kohokirjaimisen tekstin lyijykynähankauksella samalle arkille.



Alla tekstin suomennos

VAROITUS: Tämä tuoli on suunniteltu käytettäväksi vain tuolina. Se on valmistettu
kotikäyttöä varten ja sitä tulisi käyttää vain niin, että istuvan henkilön paino jakautuu jokaiselle
tuolin neljälle jalalle. ÄLÄ käytä kaupallisiin tarkoituksiin. ÄLÄ seiso tuolilla. ÄLÄ
käytä tuolia liukkailla tai kiiltävillä pinnoilla. ÄLÄ istu tuolilla niin, että
paino jakautuu tuolin yhdelle tai kahdelle jalalle. Tätä tuolia käyttäviä lapsia
on valvottava. HUOM: Aine, josta tämä tuoli on valmistettu
sisältää ultravioletin valon vakauttajia, mutta tämä tuoli tulee menettämään hitaasti vahvuutta, jos se jätetään
alttiiksi suoralle auringon valolle. Me takaamme sen rakenteellisen lujuuden ja turvallisuuden
normaalissa kotikäytössä, mutta vain alttiina auringonvalolle, jonka se kohtaisi kokonaismäärältään, jos
tämä tuoli jätettäisiin ulos taivasalle viideksi vuodeksi. (Etsi istuimen alta valmistuspäiväys).
Weekender VALMISTETTU AUSTRALIASSA